T.C.
TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ
9.BÖLGE
ESKİŞEHİR (BİLECİK) ECZACI ODASI
Hoşnudiye Mah.Vural Sok:No:11/A Kat:2
Tel:0222 2313564-221 2686 FAX:2340656
Web adresi:www.eeo.org.tr
Mail : 9.bolgeecz@ttnet.net.tr
SAYI:2006/222 23.11.2006
TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ
MERKEZ HEYETİ BAŞKANLIĞINA
ANKARA
Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı ile Türk Eczacıları Birliği arasında imzalanacak olan 2007 yılı Eczane sözleşmesinin taslak metni, odamızca oluşturulan komisyon tarafından incelenerek görüş ve önerilerimiz aşağıda bilgilerinize sunulmuştur.
9.BÖLGE
ESKİŞEHİR ECZACI ODASI
YÖNETİM KURULU ADINA
BAŞKAN
ECZ.MUKADDES HARMANCI
IV- UYGULANACAK ESASLAR:
1-Reçete muhteviyatı ilaçlar için uygulanacak indirim oranlarından Kamu Kurum indirimi, eczane üzerinden olmamalıdır. BUTta yer alan indirim oranları firmalar tarafından birebir uygulanmamakta, eczaneler tarafından da her ilaç için birebir takip mümkün olamamaktadır.
İmalatçı/ithalatçı firma ile kurum arasındaki bu indirimden kaynaklanan külfet ve zarar eczacıya yüklenmemelidir.
Eczanenin yıllık satış hasılatı üzerinden uygulanan kademeli iskonto oranları, haksız rekabet ortamı oluşturduğu için kaldırılmalıdır. Kurumlar tarafından, çalışanları iskonto oranı yüksek olan eczanelere yönlendirilmekte, hatta bu yönlendirme eczane iskonto oranlarını gösterir listeler kurum duvarlarına asılarak yapılmaktadır. Eczanelerin Ticari sır olarak kalması gereken bilgileri ortalıkta dolaşmaktadır.
Kademeli iskonto uygulaması kaldırılamıyor ise her eczane yıl içinde %3 iskonto oranını uygulayıp, yıl sonundaki cirosuna göre kalan iskonto farkı, kurum tarafından eczanenin alacağından mahsup edilebilir.
2- e) maddesinde; Reçetede yazılı ilaçlar reçete sahibine veya bir yakınına verilirken reçete arkasına, kaç kalem ilaç alındığı, ad, soyad, adres ve/veya telefon numarası gibi reçete arkası bilgilerinin reçete arkasına yazdırılarak imzalattırılır ifadesi, (reçeteyi alan kişilerin okuma yazma bilmemesi veya yazma güçlüğü çekmesi gibi nedenlerle) yazarak ve/veya yazdırılarak kendisine imzalattırılır veya parmak bastırılır şeklinde düzeltilmelidir.
5-Katılım payının iskontodan öncemi, sonramı düşüleceği protokolde net değil, buna açıklık getirilmelidir.
Sisteme kaydı yapılmamış Genel Sağlık Sigortalılarına ait reçetelerdeki fiyat küpürlerine sürsarj yapma zorunluluğu olmamalıdır. Bu reçetelere şuan Emekli Sandığı provizyon sisteminde olduğu gibi deneme reçetesi girilerek, provizyondan alınacak reçete arkası çıktısı eklenmesi yeterli olmalıdır.
6- Rapor fotokopilerine ASLI GİBİDİR onayı reçeteyi yazan Sağlık Kurumu veya Kuruluşu dışındaki bir Sağlık Kurumu veya Kuruluşunca da yapılabilecek midir? netlik getirilmesi uygun olacaktır.
Son paragrafta rapor fotokopisinin eksik olması halinde, eksikliğin tamamlanması için reçete eczacıya iade edilir. Eksikliğin giderilmesi durumunda ödeme yapılır ifadesine hatalı ve eksik raporlarında düzeltilmek üzere eczacıya iade edilmesi eklenmelidir.
Hatta bundan böyle hasta ilaç muafiyet raporları ilk çıkarıldığında en yakın SGK birimine hasta tarafından başvurulup provizyon sistemine işlendikten sonra, provizyonda kayıtlı rapor, süresi sonuna kadar artık aslı gibidir onaylı fotokopisinin yaptırılmasına, reçete arkasına eklenmesine gerek olmaksızın geçerli olması gibi bir uygulama getirilebilir. Bu uygulama sahte ve tahrifatlı raporların kullanılmasını engelleyeceği gibi, işlemlerinde azalmasını sağlayacaktır. Hastanın reçete yazdırırken rapor aslını hekime göstermesi, Raporunda bir düzeltme ve değişiklik olduğunda da kuruma dilekçeyle başvurup düzelttirmesi yeterli olmalıdır.
9-Reçetede teşhis yer alması zorunluluğu, hasta ve doktor arasında kalması gereken bazı özel hastalıkların deşifre olmasına sebep olmaktadır. (örn. Şizofreni, gonere, infertilite vb.) Bu durum hasta haklarına aykırıdır.
Ayrıca reçetede yer alan ilaçların, reçete teşhisi ile uyumlu olması zorunluluğu olmamalıdır. Bu durum hekimin insiyatifine bırakılmalıdır. Uyumlu olması ifadesi çok yoruma açık bir ifadedir. Kurum reçete kontrol birimleri, bunu birebir prospektüs endikasyonuna uygun olması şeklinde yorumlamaktadır. Prospektüs endikasyonu istenen ilaçlar BUTta ayrıca belirtilmelidir.
Teşhislerde hekimler tarafından reçetelerde ve provizyon sistemlerinde ICD-10 teşhis kodları kullanılmalıdır. Reçete teşhisleri çok okunaksız ve anlaşılmaz yazılmakta, hastaların mağduriyetine sebep olmaktadır.
13- c,d,e, maddelerinde yer alan reçeteler de muhakkak Eczacı Odaları koordinasyonunda, Oda Onayı alınarak karşılanmalıdır. Odalarımız vasıtasıyla halen yürütülmekte olan bu reçete karşılama sıralarının, suistimallerin engellenmesine, etik ve akılcı ilaç kullanımının teminine, kurumların ilaçtan tasarruf sağlamasına yaptığı katkılar yadsınamaz.
19- Bu bölümde, BUT hükümleri ve yapılan değişiklikler, kurum provizyon sistemine birebir yansıtılır, Eczacı tarafından hasta ve reçete bilgileri doğru girilerek provizyon alınan reçetelerde kesinti yapılamaz hükmü yer almalıdır. Provizyon sisteminden kaynaklanan hatalardan eczacı sorumlu olmamalıdır.
24- Hasta muayene ücreti kesinlikle eczane tarafından tahsil edilmemelidir. Bu ücret sağlık kurum ve kuruluşlarınca tahsil edilmelidir. Muayene ücreti eczane ile ilgisi olan bir konu değildir.
V- KURUMCA UYGULANACAK İDARİ PARA CEZALARI
Sözleşmenin feshi bölümünde zaten aynı fiiller için öngörülen fesih cezaları vardır. Aynı fiil için iki kez ceza uygulaması hakkaniyetli değildir. Ayrıca para cezası uygulaması kuruma gelir kaynağı oluşturmak amacıyla kötüye kullanılabilir. Bu bölüm sözleşmede yer almamalıdır.
VI- SÖZLEŞMENİN FESHİNİ GEREKTİREN HUSUSLAR:
5- Tahrifatın eczanece yapıldığının ispatlanması durumunda ibaresi eklenmelidir.
6- Bu küpürlerin sehven ilaç dağıtım depolarından geldiğinin belgelendiği durumlar hariç ibaresi eklenmelidir.
7-Sahte fiyat küpürü eczaneye depodan da gelmiş olabilir. Bunun kanıtlanması için depo ilaç faturalarında ilaç seri noları muhakkak yer almalıdır.
Fesih süreleri hafif ve ağır fiiller için eşit olmamalıdır. Hafif fiiller için uyarı cezası, ardından fesih cezası verilmelidir.
Fesih işlemi, aynı fiilin uyarı tarihinden sonra tekrarı halinde olmalıdır.
75 gün ödeme süresi kabul edilemez bir süredir. İthal ilaçların depolara ödeme süreleri 30 gün hatta bazı ilaçlar için 15 günle sınırlıdır.
Hiçbir eczacının 75 gün ödeme süresine dayanması mümkün değildir. SGK uygulaması öncesi kurumların ödemeleri farklı zamanlarda olduğu için eczacı aldığı ödemelerle diğer ödemelerini finanse edilebiliyordu. Ancak bundan böyle tek ödeme olacağından eczacının bu olanağı da kalmayacaktır.
Bu durumlar göz önünde bulundurularak ödeme zamanı makul bir süreye çekilmelidir. Bu süre 45 günü geçmemelidir.
Bu süre zarfında kontrolü yapılmamış reçete bedelleri için %100 avans ödemesi yapılmalıdır. Kurumun reçete kontrol süresi içinde kısıtlama getirilmeli, bu süre sonunda kontrolü yapılmamış reçete bedellerinin tamamı kontrolsüz ödenmelidir.
Kurumdan kaynaklanan gecikmenin bedelini eczacı faiz ödeyerek çekmemelidir.
2-Kan Ürünü ve hemofili reçeteleri (mor ve turuncu reçeteler) ayrı fatura edilir ve öncelikli olarak bir ay içinde ödenir şeklinde düzenlenmelidir.
Hasta katılım paylarının ne şekilde tahsil edileceği ve ödeme zamanı ile ilgili protokolde bir açıklama yer almamaktadır. Bu konuya da açıklık getirilmelidir.
Katılım paylarının kaynaktan kesilmesi ilaç suistimalini ve etik bozulmayı engellediğinden, yine uygulamanın devam etmesi için uygun bir formül bulunmalıdır.