EGE ECZACI ODALARI DANIŞMA KURULU TOPLANTISI
SONUÇ BİLDİRGESİ
Afyonkarahisar,26-27 Mayıs 2006
Ege Eczacı Odaları Danışma Kurulu toplantısı 26-27 Mayıs 2006 tarihlerinde Afyonkarahisar Eczacı Odası ev sahipliğinde yapılmış ve aşağıdaki kararlar oybirliği ile alınmıştır.
1. 2005 yılı için Devletin sağlık harcamaları giderlerinin, yaklaşık 38 milyar YTL olduğu ve bu harcama içindeki ilaç payının % 30 seviyelerinde olduğu tespiti yapılmıştır. Gerçekte bu oranın daha düşük olduğu ve önümüzdeki yıllarda tahmin edilenden daha da düşük gerçekleşeceği öngörülmektedir.
Bu öngörüdeki temel kriterler;
a. İlaç fiyatlarındaki düşüş
b. Kurum iskontosu
c. Eşdeğer ilaç uygulamasındaki fiyat ayarlamaları vb.
Temelde sağlık harcamalarının büyük kısmının, yataklı tedavi kurumlarında düzenlenen tahlil, radyolojik tetkik, sarf malzemesi gibi giderlerden kaynaklandığı anlaşılmaktadır. Sağlıkta tasarrufun sadece ilaç geri ödemelerinde kısıtlamaya gidilerek çözümlenemeyeceği gerçeği bilinmelidir.
2. Aile hekimliği uygulamasının, bazı pilot illerde uygulamaya girmiş, bazı illerde de önümüzdeki aylarda girecek olması sebebiyle; uygulamanın gerçekleştiği illerdeki verimin ve kalitenin, sistemin kendi içindeki aksaklıkları gidermesi açısından bir fırsat olduğu düşünülerek, önümüzdeki yıl içinde, ülke genelinde aile hekimliği uygulamasının alt yapısının tamamlanması gerektiği vurgulanmıştır.
Ancak, aile hekimliği uygulaması, eczacı, firma, doktor ilişkisindeki deontoloji ve meslek ahlakı kurallarını sorgulayacak düzeyde olumsuz ve kötü örnekleri daha fazla ortaya çıkaracak bir sistem görüntüsü çizmektedir. Bu da mesleğimizin ve mensuplarının kamu vicdanındaki üstün ve onurlu mertebesini zedeleyici bir tehdit unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır. Dolayısıyla Eczacı Odalarının, bu tür örneklerle daha sık karşılaşacağı ve yükünün daha da artacağı görüşünü savunmaktayız.
3. 2006 yılı Bütçe Uygulama Talimatında provizyon sisteminden bahsedilmemekte, tüm sorumluluk eczacıya verilmektedir. Bu da eczacının her şeyi doğru ve eksiksiz bilmesi gerekliliğini ortaya koymakta, sorumluluk paylaşılmamaktadır. Eksiklik ve hatalar tamamen eczacıya çıkartılmakta, eczacı, maddi ve manevi olarak yıpranmakta ve zarar görmektedir.
4. Her sözleşme yılı ve protokol hükümleri bir önceki yılı aratır duruma gelmekte, yine devletin, sağlık alanında bütçede yaşanan açığın eczacının cebinden tahsil edilmek suretiyle yerine konması fikri oluşmaktadır.
Farklı iskonto oranlarının oluşturulması; haksız rekabete yol açabileceği, ilacın ise yer ve bölge farklılığı olmaksızın tek fiyatla satılabildiği ancak farklı iskontoların, farklı katılım paylarının oluşturması sebebiyle, insanların ilaç alımındaki adaletsizliğe ve haksızlığa maruz kalacağı öngörülmüştür.
İskontoların farklı farklı olsa bile, hasta katılım payının aynı ilaç için aynı miktarda olması gerektiği vurgulanmıştır.
Her yıl yenilenen sözleşmelerin, eczacının aleyhine hazırlanan değişik hükümlerle yıpratıldığını, mesleğimizin tükenme noktasına geldiğini ve bilinçli bir politika izlenerek zincir eczanelerinin önünün açılacağı tehdidini görmekte, bir kez daha bu tehdide karşı sarsılmaz ve dik duruşumuzu etkin bir şekilde göstermemiz gerektiğini düşünmekteyiz.
5. Yeşil kart ödemelerinde, sağlıklı ve düzenli bir tablo olmadığını görüyoruz. Sağlık Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı ile ödemelerdeki aksaklıkların giderilmesi için bir çalışma yapılması ve eczacılarımızın mağduriyetinin ortadan kaldırılması gerekmektedir.
6. Bütçe Uygulama Talimatında; SSK, Bağ-Kur ve Emekli Sandığı gibi kurumların, reçete inceleme ve yorumlama konusunda ortak bir çalışma içinde olması, eczacının reçeteyi karşılayabilmesi ve kesintilerinin azalması açısından olumlu bir adımdır.
Ancak, tedavi kurumlarının, çok sık değişen Bütçe Uygulama Talimatından ne içerik ne de uygulama açısından haberdar olmaması hem eczacıyı hem de hastayı zor durumda bırakmaktadır. Tedavi kurumlarındaki hekimlerin, Bütçe Uygulama Talimatı konusunda bilgilendirilmesi için; Sağlık Müdürlüğü, Eczacı Odaları, Tabip Odaları, Defterdarlık sağlık birimi gibi kurumlarla toplantılar düzenlenmesi, ilgili Resmi Gazetenin çoğaltılarak dağıtılması gibi çalışmalar yapılmalıdır.
7. Devletin, serbest eczane eczacılarına güvenmediği ya da güveninin sarsıldığını üzüntüyle görmekteyiz.
Yaklaşık bir yıldır rapor fotokopilerinin aslı gibidir onayını yapmaktayken, bu yetkinin tekrar reçeteyi yazan hekim ve başhekimliğe verilmiş olması, tedavi kurumlarında yığılmalara, hastaları bekletmelere hatta onayı alamamak gibi sıkıntılara düşürmektedir. Eczacı rapor aslını görmekte bu onayla tüm riski kendi üzerine almakta ve doğabilecek hukuki şartları, hatta fesih durumunu göze almaktadır. Bu yetkinin tekrar eczacıya verilmesi gerektiği açıktır.
8. Belirli bölgelerde hak sahibi ya da bakmakla yükümlü olduğu kişilere SSK tarafından, ilk karnesi iptal edilmeden ikinci karnenin verildiği tespit edilmiştir. T.C. Kimlik no üzerinden provizyona girildiğinde hastaya ulaşılmakta ancak iki karne nosu bulunduğu için hatalı işlemler oluşmaktadır. Eczacılarımızın sisteme karne no ve sicil veya/tahsis no bilgilerini yazarak girmelerini öneriyoruz.
Bu hata eczacının olmadığı gibi eczacıya cezai bir işlem de yapılamaz değerlendirmesini yapmaktayız. Kurumun bu tür hataları bir an önce düzeltmesi gerekmektedir.
9. Kamu eczacılarının özlük haklarının düzeltilmesi, sağlık sektöründeki diğer kamu çalışanlarının ücretlerine oranla eczacının bulunduğu çizginin daha iyi bir yerde olması gerekliliği vurgulanmıştır. Kamu eczacıları için döner sermaye performans yasası değişikliği yapılmalı ve kamuda çalışan eczacıların hizmet yılı da krite edilerek birbirine yakın ücret alması gerektiği öngörülmüştür.
Kamu eczacısı derneği kurulması gündeme gelmiş fakat bu görüş yeterli destek bulamamıştır. Bunun yerine kamu eczacılarının eczacı odalarına üye olarak kaydedilmesi, eczacı odasında Kamu Eczacıları Komisyonu adı altında bir komisyon kurulması düşüncesi ağırlık kazanmıştır.
10. Ege Eczacı Odaları Temmuz ayı toplantısının Kütahya Eczacı Odası ev sahipliğinde düzenlenmesi karara bağlanmıştır.
Saygılarımızla.
TEB 3.Bölge İzmir Eczacı Odası
TEB 9.Bölge Eskişehir Eczacı Odası
TEB 15.Bölge Isparta Eczacı Odası
TEB 16.Bölge Denizli Eczacı Odası
TEB 21.Bölge Aydın Eczacı Odası
TEB 29.Bölge Manisa Eczacı Odası
TEB 30.Bölge Balıkesir Eczacı Odası
TEB 32.Bölge Muğla Eczacı Odası
TEB 33.Bölge Afyonkarahisar Eczacı Odası
TEB 35.Bölge Kütahya Eczacı Odası
TEB 46.Bölge Uşak Eczacı Odası