T.C.
TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ
9.BÖLGE
ESKİŞEHİR (BİLECİK) ECZACI ODASI
Hoşnudiye Mah.Vural Sok:No:11/A-B Kat:2
Tel:0222 2313564-221 2686 FAX:2340656
Web adresi:www.eeo.org.tr
Mail : 9.bolgeecz@ttnet.net.tr
SAYI:2007/977 28/06/2007
T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞINA
ANKARA
25.05.2007 tarih 26532 sayılı Mükerrer Resmi Gazete'de yayımlanan Tedavi Yardımına İlişkin Uygulama Tebliği ile Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliğleri hakkındaki görüş ve önerilerimiz ekte sunulmuştur.
Bilgilerinizi ve Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla,
9.BÖLGE
ESKİŞEHİR ECZACI ODASI
YÖNETİM KURULU ADINA
BAŞKAN
ECZ.MUKADDES HARMANCI
25.05.2007 TARİH 26532 SAYILI MÜKERRER RESMİ GAZETEDE YAYIMLANAN TEDAVİ YARDIMINA İLİŞKİN UYGULAMA TEBLİĞİ İLE SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SAĞLIK UYGULAMA TEBLİĞİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİMİZ!
- Tebliğde, Tebliğin yürürlük tarihinden itibaren 120 gün sonra Sağlık Kurumlarında yapılan tedavilerde kullanılan ilaçların Sağlık Kurumunca temin edilme zorunluluğu getirilmiştir. (Özel Sağlık Kurumları için uygulamanın ne zaman başlayacağı da net olarak belirtilmemiştir.)
Böylece yatan hasta reçetelerinin tamamı kurum tarafından karşılandığı gibi Tebliğde Yatarak Tedaviler kapsamında Günübirlik Tedavi adı altında yeni bir uygulama tanımlanarak, madde 12.10 İntravenöz İlaç Tedavisi başlığı altında kullanılacak ilaçların Sağlık Kurumu tarafından temin edilerek Günübirlik Tedavi kapsamında kuruma fatura edilebileceği belirtilmektedir.Dolayısıyla yatan hasta reçeteleri yanında eczanelerden karşılanması gereken bazı ayaktan tedavi hastalarının reçeteleri de Sağlık Kurumu tarafından karşılanabilir hale gelmektedir.
Tüm bu uygulamalar; Olası haksız rekabet ve etik dışı uygulamayı, rant ve çıkar kavgasına dönüşebilecek olumsuzlukları ortadan kaldırmak, Akılcı İlaç Kullanımının Temini ve Kurumun ilaçtan tasarruf etmesini sağlamak, Hekim, Eczacı, Hasta ve Kurumu olası şaibelerden korumak amacıyla, TEB ve Eczacı Odalarınca oluşturulmuş eşit ve etik kurallar çerçevesinde işleyen reçete dağıtım sistemlerini yok edecektir ve bu sistemlerin yok edilmesinden devletin hiçbir tasarrufu olmayacaktır.İlaç sarfı artabilecektir.
Serbest eczaneler, kurumlara ilaç temininde %4,5'a varan iskontolar yapıp, en erken 70-90 günde ilaç bedelini alırken, Resmi Sağlık Kurumlarının faturalarının 15 gün içinde avans olarak ödenmesi de, özveriyle çalışan eczanelerimize yapılan bir haksızlıktır.
-SGK Sağlık Uygulama Tebliği'nin 6.1 poliklinik muayene katılım payı bölümü gereği, SSK'lı hastaların yanında çalışan Bağ-Kur'lu hastaların poliklinik muayene ücretleri de eczanelerce tahsil edilmeye başlanmıştır. Ayrıca birikmiş muayene ücretlerinin de hastanın ilk reçete aldığı eczane tarafından toplu olarak tahsil edilmesi gerekmektedir. Bu durum hasta ile eczacıyı karşı karşıya getirecektir.
Tamamen Sağlık Kurumu ile ilgili olan poliklinik muayene ücretlerinin eczanelerden tahsili zaten yoğun ve karmaşık birçok prosedürle uğraşan eczanelere ek külfet getirmektedir.
Eczacı, Sağlık Kurumları ve Devletin tahsildarlığını yapmak durumunda kalmaktadır.
-Ayrıca amacı kurumlararası birlikteliği sağlamak olan tebliğde, SSK'lı ve Bağ-Kur'lu hastaların poliklinik muayene ücretlerinin farklı olması, çelişkili ve sosyal adalet ilkesine aykırıdır.
-6.2.3 İlaç Katılım Payı Tahsili bölümünde, "İlaç katılım payı miktarının gelir ve aylıktan fazla olması durumunda kurumla sözleşme yapmış serbest eczane tarafından kişiden tahsil edilir." İbaresine göre; Eczane kişi aylığını nasıl sorgulayacaktır, provizyon sistemi eczacının tahsil edeceği tutarı gösterecekmidir?
-12.1 Reçete ve İlaç Kullanım Raporlarının düzenlenmesi bölümünde; reçete ve rapor teşhislerinde kısaltma yapılmayacağı belirtildiğinden ancak bazı teşhislerin açık olarak yazılmasının (KOAH gibi) zor olması ve çok kullanılan uluslararası kabul görmüş kısaltmaların hekimlerce reçete ve raporlarda sıkça kullanılıyor olması yeni uygulamada sorun yaratmaktadır.
Ayrıca reçetede birkaç teşhis yazılıp, bir tanesi açık diğerleri kısaltma yazıldığında veya yumuşak doku enf.yazıldığında kısaltma olarak mı değerlendirilecek?
-"Reçetede yazılı ilaçlar ile ilgili teşhis arasında, Tebliğ'de teşhise dayalı düzenleme yapılan ilaçlar hariç endikasyon uyumu aranmayacaktır." hükmünde yer alan " Teşhise Dayalı Düzenleme Yapılan İlaçlar" ibaresine açıklık getirilmelidir.
Örneğin Kolestrol ilaçlarında, diabetli hastalarda ilaç kullanımı için trigliserit değeri 150 iken, Yeni Tebliğde 200e çıkarıldı. Eski tarihli raporunda değeri 150-200 arasında olan hasta ilacını alabilecekmi? Veya önceden tek hekim imzalı raporla karşılanabilen ilaç, yeni tebliğde Sağlık Kurulu raporu ile karşılanması gerekiyorsa, hasta eski tarihli tek imzalı raporla ilaç almaya devam edebilecekmi?
-12.7.28 Lipid düşürücü ilaçların kullanım ilkelerinde belirtilen hastalıklarda idame tedavisi tanımlanmamış, bu hastalar LDL veya trigliserit değerleri düştüğünde ilaç kullanamayacakmıdır?
Yine bu hastalıklar için teşhisin reçetede belirtilmesi yeterli olmalıdır. Çünkü tebliğde bu hastalıklarla ilgili ilave belge istenmemektedir. Ancak reçete kontrol birimleri bu hastalıklara ait ilaç raporu talep etmektedir. Konuya açıklık getirilmesi gerekmektedir.
-SGK Tebliği 12.1.3 İlaç Kullanım Raporlarının Düzenlenmesi bölümünün son paragrafına göre, iki adet düzenlenen sağlık raporunun aslının bir adeti ilk reçete ekinde eczane tarafından kuruma gönderildiğinde, bu rapor reçete kontrol birimince onaylanıncaya kadar sonraki reçetelerin ekine rapor fotokopisi eklenecekmidir? Rapor fotokopisine aslı gibidir onayı gerekecekmidir?
Mali Tebliğin 16.2. maddesinde "Reçetelere ilgili hastaya ait Sağlık Kurulu Raporu fotokopisi onayı aranmaksızın eklenecek" ibaresi yer almaktadır. İlaç Kullanım Raporları içinde aynı hüküm geçerlimidir?
-12.2.Reçetelere Yazılabilecek İlaç Miktarı bölümünün son paragrafında, "Bir İlacın ruhsatlı endikasyonları ve prospektüs dozu dışında kullanımı ancak Sağlık Bakanlığı'nca verilen onayla mümkündür" İbaresi yer almaktadır. Söz konusu madde 12.1.1 Ayaktan Tedavilerde Reçetelerin Düzenlenmesi bölümünde yer alan "Tebliğ'de teşhise dayalı düzenleme yapılan ilaçlar hariç endikasyon uyumu aranmayacaktır." İbaresiyle çelişmektedir. Kurumların ilk ibareye dayanarak yine reçetelerde her ilaca uygun endikasyon istememeleri açısından; hangi ilaçlar için Sağlık Bakanlığı'ndan endikasyon dışı kullanım izni alınması gerektiğine açıklık getirilmesi uygun olacaktır.
-12.7.14 Kanser İlaçları Verilme İlkeleri'nde yer alan, "Teşhise esas teşkil eden pataloji veya sitoloji raporunun merkezi, tarihi ve numarası, (patoloji veya sitolojik inceleme yapılamamış ise teşhise esas teşkil eden bilgiler içeren bir epikriz) evre veya risk gurubu, varsa daha önce uygulanan kemoterapilerin yer aldığı rapor" tüm kanser ilaçları içinmi yoksa c)2.ve 3.maddedeki kanser ilaçları için mi istenmektedir?
-12.17 B.'de,
Romatoid artrit, çölyak hastalığı ve bu bölümde belirtilen diğer hastalıklara bağlı osteopenilerde sağlık kurulu raporu istenmesine karşın, senil postmenopozal ve cerrahi menapoza bağlı osteopeni'de rapor tipi belirtilmemiştir. İlaç Kullanım Raporu yeterlimidir?
-12.7.27 Faktör ve Diğer Kan Ürünlerinin Reçete Edilme İlkeleri'nde faktörlerin hematoloji uzman hekimince düzenlenen ilaç kullanım raporuna dayanılarak yazılacağı belirtilmesine karşın, Mali Tebliğ'in 9.maddesi ve SGK Tebliği'nin 17.maddesinin c şıkkında Hemofili hastaları için sağlık kurulu raporundan söz edilmektedir. Hematoloji uzman hekiminin olmadığı veya izinli olduğu hastanelerde, üç iç hastalıkları yada üç çocuk sağlığı hastalıkları uzman hekimi tarafından düzenlenen sağlık kurulu raporu ile hemofili hastaları faktör alabilecekmidir? Bu konuya açıklık getirilmelidir.
-17.1.2. Periton Diyalizi bölümünde sağlık raporlarının hangi hekimler tarafından çıkarılabileceği belirtilmiş ancak hangi hekimlerce reçete edilebileceği belirtilmemiştir.
-Tüp Bebek tedavisinde yaş sınırlamasının bulunması, eşlerden birinin soybağı bulunan sağ çocuğunun olmaması, tüp bebek tedavisinin en fazla üç uygulama ile sınırlı tutulması, bazı ilaçların (Orlistat ve Sibutramin) hayatı boyunca her şartta iki yıldan fazla kullanılamaması gibi kriterlerden eczacı sorumlu tutulmamalıdır. Eczacının daha önceki reçetelerini bilme olanağı olmadığından, bu gibi sebeplerden eczane faturalarından kesinti yapılmamalıdır.
-SGK Tebliği gereği başlatılan sürekli kullanım ve devam reçetesi uygulaması; hem uygulamada karışıklıklara ve suistimallere sebep olabilecek dolayısıyla devletide zarara uğratılabilecek, hekimler tarafından ha